Dé prijsvraag die vernieuwende ideeën voor betere zorg en welzijn mogelijk maakt!

Nationale Zorgvernieuwingsdag vol inspiratie en tips

Zo’n 300 mensen liepen rond op de Nationale Zorgvernieuwingsdag op 29 november 2016. Er viel van alles te halen voor zorgvernieuwers die kansen zien om de zorg en het welzijn van oudere migranten te verbeteren. Bijvoorbeeld tijdens workshops over crowdfunding en pitchen. 

Kanshebber-predicaat helpt
Een van hen is Nuray Dogan van KplusV. ‘Ik ben hier om geld te vinden voor ons idee dat laaggeletterde migranten helpt aangeven hoe het met ze gaat en welke vragen zij hebben. De hoofdprijs van € 75.000 zou fantastisch zijn. Maar ook als we niet winnen, gaan we er verder mee. We geloven in ons idee en het predicaat ‘kanshebber Nationale Zorgvernieuwingsprijs’ gaat ons zeker helpen in de gesprekken met potentiële financiers.’

Toetsen wat anderen vinden
Mariët Nijhuis van Fit-ART: ‘Het is enorm inspirerend om zoveel mensen te ontmoeten die ook vol goede ideeën zitten. Wij willen met ons idee de passie van oudere mensen aanspreken, omdat dit ze helpt vergeten wat er in deze levensfase misschien wat krakkemikkig gaat. Vandaag hebben we ons idee veelvuldig gedeeld. Een mooie kans om te toetsen wat anderen ervan vinden.’

Spiegelen of je intuïtie klopt
‘Een leuke dag, met goede workshops’, zo oordeelt Karin Alfenaar van U CREATE. Ze bezocht onder meer de sessie over crowdfunding. ‘Soms doe je dingen intuïtief, dan is het goed om te kunnen spiegelen of je daarmee goed zit. Zo’n workshop helpt daarbij. Zo vond ik het leerzaam om te horen hoe je een campagne opzet om geld te vinden.’

Mooie gelegenheid om te netwerken
‘Ik doe zelf niet mee met de prijs’, vertelt Latifa Cherrabi van LC Connections. ‘Ik ben hier puur uit belangstelling voor wat er leeft rond ouderen en diversiteit. Ik ben erg benieuwd naar de ideeën die zijn ingediend door anderen die daar ook mee bezig zijn. Voor mij is deze dag vooral een mooie gelegenheid om te netwerken.’

Geleerd te staan voor je idee
Shoona Tahitu van Stichting tanteLouise-Vivensis heeft wel een idee ingestuurd: migrantenouderen virtueel plekken laten bezoeken die ze zo missen. ‘We willen laten zien dat techniek ook heel warme oplossingen kan bieden in de zorg. In de workshop pitchen heb ik geleerd hoe belangrijk het is om te staan voor je idee. Om een goed verhaal te hebben: niet te complex, en vooral iets vertellen wat mensen in het hart raakt. Dan heb je de meeste kans dat je ze meekrijgt.’ 

Bekijk ook het filmpje over de dag
Bekijk de foto's op Facebook