Dé prijsvraag die vernieuwende ideeën voor betere zorg en welzijn mogelijk maakt!

Het geheim van crowdfunding

Hoe kun je met crowdfunding je initiatief verwezenlijken? Die vraag stond centraal in de workshop van Aster van Tilburg. Die maakt al snel duidelijk: crowdfunding kan meer voor je doen dan alleen geld ophalen. Maar vanzelf gaat het allemaal niet.

Een mooie oogst
Hoe mooi zou dat zijn, als een grote groep mensen geld geeft zodat jij je project kunt financieren? Dat het kan, bewijst Aster van Tilburg met de oogst van voorjebuurt.nl. Op dit crowdfundingsplatform zijn in vier jaar tijd 400 campagnes geplaatst. 80 procent heeft zijn doel gehaald. 26.000 mensen hebben geld gegeven. En die waren samen goed voor zo’n € 1,9 miljoen.

Meer dan geld werven
Toch levert crowdfunding meer op dan alleen geld, vertelt Van Tilburg. Crowdfunden maakt mensen betrokken bij je project, want wie bijdraagt voelt een gedeeld eigenaarschap. De bekendheid van je initiatief groeit. En je kunt er zelfs invloed mee uitoefenen. Zo heeft een crowdfundingsactie de sluiting van een zwembad helpen voorkomen. Veel mensen stortten een bijdrage, en lieten daarmee hun commitment zien.

Eerst een stille campagne
Het is belangrijk je campagne goed op te bouwen. Van Tilburg: ‘Niemand heeft zin om op een leeg terras te zitten. Je sluit liever aan bij waar al mensen zijn. Bij crowdfunding is dat niet anders. Voer dus eerst een stille campagne onder vrienden en intimi van wie je weet: die gaan bijdragen. Ga je online en dezelfde dag is al een kwart van het geld binnen? Dan verleidt dat anderen om ook te geven.’

Iets sympathieks teruggeven
Wat geef je terug aan de mensen die bijdragen, wil de zaal weten. Dat kan werkelijk van alles zijn, laat Van Tilburg zien. Vaak zit het in een sympathiek gebaar. Mensen vinden geven leuk, ze verwachten niks groots terug. Toch kan iets ludieks sympathie en geld helpen winnen. ‘Een dierenambulance had geld nodig. Stortte je 30 euro, dan werd de naam van je huisdier gegraveerd op de ambulance. Het liep storm. Op een open dag ging iedereen meteen op zoek naar de naam van zijn huisdier op de bus.’ 

Bekijk de slides van de workshop Crowdfunding (28 MB.)